Αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Τομέας Παιδαγωγικής » Ζαχαρούλα Σμυρναίου » Ερευνητικό Έργο

Ερευνητικό Έργο

‘PLAY4GUIDANCE’  (2014-2017): Erasmus +, 2014-1-IT02-KA200-004150. Coordinator: FONDAZIONE POLITECNICO DI MILANO The crucial needs PLAY4GUIDANCE wants to address are:boost entrepreneurial culture in young Europeans, put in close contact the world of education/training with the world of work, in order to update students’ curricula to companies’ real needs, get young Europeans ready to create new businesses to reduce EU unemployment. Z. Smyrnaiou is involved as Project Manager, University of Athens (NKUA).
‘CREATIONS’ (2015-2018), H2020-SEAC-2014-1 CSA, 665917. The CREATIONS coordination action aims to demonstrate innovative approaches and activities that involve teachers and students in Scientific Research through creative ways that are based on Art and focus on the development of effective links and synergies between schools and research infrastructures in order to spark young people’s interest in science and in following scientific careers. Z. Smyrnaiou is involved as Project Manager of the Faculty of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the  University of Athens (NKUA)
‘Learning Science Through Theater2’ (2015-2016) (http://lstt2.weebly.com/), that runs in the framework of Creations project), in cooperation with the research team of Science View. Z. Smyrnaiou is involved as coordinator of the research team of the Faculty of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the National Educational Project.
‘European Student Parliaments on Science2’ (2015-2016). Μετά και την επιτυχημένη διοργάνωση της δράσης το 2013-2014 κι έπειτα από θερμή υποδοχή και υποστήριξή της από την εκπαιδευτική κοινότητα από όλη τη χώρα, η Science View και το Τμήμα Φ.Π.Ψ. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει το «Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο Επιστήμης». Το Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης αποτελεί μέρος μιας πανευρωπαϊκής δράσης (European Student Parliaments on Science) στην οποία μετέχουν χώρες της Ευρώπης με συντονίστρια τη Γερμανία (Wissenschaft im Dialog). Μαθητές 15 έως 19 ετών θα μετέχουν σε πραγματικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες, ενώ δρουν ως ερευνητές επιστημονικών θεμάτων με την αρωγή διακεκριμένων ειδικών και ακαδημαϊκών. Η κεντρική θεματική ενότητα για το 2015-2016 είναι «Το μέλλον του ανθρώπου». Σε αυτήν περιλαμβάνονται πέντε υποενότητες, από τις οποίες η κάθε σχολική ομάδα μαθητών με την καθοδήγηση ενός καθηγητή μπορεί να επιλέξει μια: Ο Ανθρώπινος Εγκέφαλος, Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιόν τρόπο; Βλαστικά κύτταρα – έχουν τη λύση για όλα; Ο «ενισχυμένος» άνθρωπος: η βελτιστοποίηση του ανθρώπου, Μίμηση της φύσης. Z. Smyrnaiou is involved as Scientific Coordinator and project manager of the research team of the Faculty of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the National Educational Project.
‘Learning Science Through Theater’ (2014-2015) (http://lstt.weebly.com/), that runs for the first time (in the framework of CREAT-It project), in cooperation with the research team of Science View. Z. Smyrnaiou is involved as coordinator of the research team of the Faculty of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the National Educational Project.
‘Development of Educational Informational Material & Training Anti-bulling Program’ (2014-2015), the Ministry of Education / Special Education Service Implementation Actions, by virtue of the 04/11 / 2014 Convention (Doc. Ref .: 10183 / 11.07.2014). Z. Smyrnaiou is involved as Scientific Coordinator of the project.
‘TACT’ (2013-2015) : Tracing Assessment for learning Capability in Teachers (TACT): Initial teacher education and beyond (http://tactproject.weebly.com/). The TACT study aims to investigate how student teacher candidates develop their ‘assessment literacy’ over the course of their teacher education programme and into the first one/ two years of their classroom practice as beginning teachers.  The TACT project seeks to contribute to our understanding of the development of teacher assessment capability through a focus on the nature of assessment education in initial teacher education programmes and their impacts, in a number of countries (including New Zealand, Denmark, Hong Kong, Greece, Canada, Australia and the United States). The intention is learn about assessment education through the sharing and analysis of current practice and its impacts. Z. Smyrnaiou is involved as project manager of the NKUA.
‘European Student Parliaments on Science’ (2013-2014). The European Student Parliaments on Science (EUSP) project aims at strenghthening the dialogue and exchange between students and scientists, introducing students to parliamentary procedures on science and research, enabling students to form a qualified opinion and to assess complex topics, and introducing students to a European community. Five students of each student parliament will have the chance to participate in the finals, which take place during the Euroscience Open Forum (ESOF) 2014 (http://esof2014.org/). ESOF is the largest conference for scientists and research organisations of all scientific disciplines in Europe. The National Student Parliament on Science is organized by Science View (http://en.scienceview.gr/news/111) and National and Kaodistrian University of Athens, Department of Philosophy, Pedagogy and Psychology – Pedagogy (http://en.ppp.uoa.gr/) and will take place at: 02-04/04/2014. Z. Smyrnaiou is involved as coordinator of the research team of the NKUA.
‘ERASMUS Intensive Programme’ (2014) "Jardin des Sciences en Europe" (http://europe.jardin-des-sciences.fr/) Innovative practices for teaching science in primary/secondary school. It is an Erasmus intensive programme from 7 European Universities. The intensive programme « Innovative practices for teaching science in primary/secondary school» aims at promoting science education and developing teaching practices in inquiry-based science education, supporting the development of European scientific events in primary/secondary schools, making understand the nature of science for teaching improvement (epistemology of sciences and link with the enquiry-based approach). Partnership: University of Nice - Sophia Antipolis (France), University of Siegen (Germany), University of Malta (Malta), National and Kapodistrian University of Athens (Greece), Leonardo da Vinci Higher School, Brussels (Belgium), Liverpool John Moores University (United Kingdom), University of Geneva (Switzerland). Z. Smyrnaiou is involved as Project Manager, University of Athens (NKUA).
‘METAFORA’ (2010-2013) Learning to Learn Together: A Visual Language for Social Orchestration of Educational Activities, Information Society and Media, Directorate General, Information and Communication Technologies, FP7, IST-5, STREP, 257872. Z. Smyrnaiou is involved as researcher, University of Athens (NKUA).
‘BEAM’ (Building European Identity through Spirit, Sense and Meaning) (2010-2011). Tαχύρρυθμο πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών, δεκαπενθήμερης διάρκειας, το οποίο υλοποιείται ετησίως υπό την αιγίδα ενός κράτους-υπεύθυνου για την εν λόγω υλοποίηση. Κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο Klagenfurt της Αυστρίας με τη συμμετοχή των χωρών της Αυστρίας, του Βελγίου, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας, της Λετονίας, της Φιλανδίας, της Ουγγαρίας, της Ιρλανδίας, της Δανίας και της Ελλάδας.
‘Kaleidoscope’ - Concepts and Methods for Exploring the Future of Learning with Digital Technologies, # 507838, ‘TEL’ - ‘Technology-enhanced Learning and Access to Cultural Heritage’, Network of Excellence, FP6-2002-IST Action line.3.1.12 (2009-2010), Joint European Integrated Project '*/Patterns for the Design and Deployment of Mathematical Games': /*http://lp-noe-kaleidoscope.org. Z. Smyrnaiou is involved as researcher, University of Athens (NKUA). 2001 - Νοέμβριος 2008 .
‘e-COMODE’ (Collaborative Modelling Environment), [2005-2006], Call eTEN/2004/1, elearning, IST, FP6, The project define the business and target market of COMODE Service, dealing with MODELLINGSPACE collaborative learning environment. The designed Services are: Organisational Consultancy, Educational Staff Education, Pedagogical and Didactical Consultancy, Technical Support. Z. Smyrnaiou is involved as researcher, University of the Aegean. Consortium Leader, Lydia Mondandon, ATOS Origin, Spain. [www.e-comode.com].
‘RECOIL’ Resources for Collaborative Inquiry Learning, EDU-ELEARN, 2003-4729/001-001, Τhe project objective is the production of a unified approach of computer based inquiry learning, and well as the development of an educational portal offering technology based learning environments (such as CoLab, ModellingSpace, Viten), and appropriate learning activities. Leader Wouter R. van Joolingen, University of Amsterdam [2004-2006]. Z. Smyrnaiou is involved as researcher, University of the Aegean. [http://www.recoil.nl].
‘ROSE’ (Relevance of Science Education) [2003-2004]. Η Ζ. Σμυρναίου συμμετείχε στην έρευνα ως αποσπασμένη στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.
‘MODELLINGSPACE’ (2001-2003), Information Society Technologies, IST- 2000-25385, Education and Training, School of Tomorrow, Space of Ideas expression, modelling and collaboration for the development of imagination, reasoning and learning, Design, development and evaluation of the collaborative learning environment system and the accompanied material, appropriate for the educational system of four countries (Greece, France, Belgium, Portugal). [www.modellingspace.net]. Z. Smyrnaiou is involved as researcher, University of the Angers. Leader, Learning Technology and Educational Engineering Laboratory, University of the Aegean. Scientific Project Manager, Angelique Dimitracopoulou.
Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες ανάπτυξης της δημιουργικότητας (2011-2012)
Συμμετοχή στο έργο ‘Υποστήριξη ερευνητικών μονάδων για την προτυποποίηση και εμπορική εκμετάλλευση ερευνητικών αποτελεσμάτων. Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Γ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ‘Ανταγωνιστικότητα’, Μέτρο 4.1., Πρόγραμμα Εντοπισμός και αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων με δημιουργία νέων επιχειρήσεων (Spin off). Έργο υπ. αρ.05, εταιρεία υπ. Αρ. 15 (2007-2008). Θεσμικό πλαίσιο: Ν2741/99 (ΦΕΚ 199^Α /28-9-99), άρθρο 23, παρ.3, N2843/2000 άρθρο 34,  τον Ν2919/2001(ΦΕΚ  128/25-6-01) και το Π.Δ. 17/ 31-1-2001(ΦΕΚ 14^Α ), (60 σελίδες).
2003 - Νοέμβριος 2008
Συμμετοχή στο έργο «Περιβάλλον-Πυθαγόρας-Ενίσχυση Ερευνητικών Ομάδων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης» [2005-2006]. Η Ζ. Σμυρναίου συμμετείχε ως ερευνήτρια. Συνέβαλε στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού σε ηλεκτρονική μορφή α) για εκπαιδευτικούς και β) για μαθητές.
Ανάλυση των λαθών των μαθητών [2003-04], ΚΕΕ. Η Ζ. Σμυρναίου είχε την ευθύνη του μαθήματος της Φυσικής Β’ Γυμνασίου ως αποσπασμένη στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.